§ 1 – Klubbens navn
Nørre Aaby Jiu-Jitsu (NA-JJ)
§ 2 – Klubbens formål
Stk. 1. Klubbens formål er at skabe kammeratligt samvær og udbrede kendskabet til JIU JITSU iflg. DJSFs og DGI’s regler.
Stk. 2. Klubben er tilsluttet Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) samt Dansk Jiu-jitsu og Selvforsvars Forbund (DJSF)
Stk. 3. Foreningsarbejdet skal give børn og unge under 25 år mulighed for virksomhed og kammeratlig samvær med jævnaldrende i deres fritid.
Stk. 4. Klubben er hjemmehørende i Middelfart Kommune.
§ 3 – Optagelse af medlemmer
Stk. 1. Som medlem kan alle uberygtede personer optages.
Stk. 2. Som aktiv eller passivt medlem kan optages enhver, der er fyldt 10 år. Optagelse af medlemmer under 10 år kan ske, hvis bestyrelsen skønner det er forsvarligt.
Stk. 3. Såfremt et medlem står i restance for 3 måneder, kan vedkommende slettes af klubben, og skal indfri de 3 måneders restance før vedkommende igen kan optages i klubben.
Stk. 4. Udmeldelse af klubben skal ske til kassereren eller dennes stedfortræder, med mindst 1 måneds varsel til den første i en måned.
Stk. 5. Ethvert medlem er selv ansvarlig for evt. legemsbeskadigelse pådraget under udøvelse af sporten. Erstatningskrav kan derfor ikke rejses mod nogen under nogen som helst form.
Stk. 5a. Klubbens instruktører er forsikret gennem DIF.
Stk. 6. Ethvert medlem har under udøvelsen af sporten pligt til at følge de af lederen givne instruktioner, samt de ordensregler, der evt. måtte gælde for stedet.
Stk. 7. Bestyrelsen er ansvarlig for at indhente børneattester på de trænere/instruktører og bestyrelsesmedlemmer, der har direkte kontakt med børn under 15 år. Der henvises til DGIs regler for håndtering af børneattester.
§ 4 – Generalforsamling
Stk. 1. Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes 1 gang årligt, fortrinsvis i februar eller marts måned og indkaldes skriftligt med 1 måneds varsel, ved opslag i klubben og på klubbens hjemmeside.
Dagsorden opslås i klubben og på klubbens hjemmeside.
Stk. 3. Adgang til generalforsamlingen har klubbens medlemmer. Endvidere har andre tilknyttede personer adgang i det omfang bestyrelsen eller generalforsamlingen finder det fornødent.
Stk. 4. Stemmeret har alle aktive medlemmer, der er fyldt 15 år, og som har været aktivt medlem af klubben i de sidste 3 måneder før generalforsamlingen, og som ikke er i kontingentrestance.
Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.
Stk. 5. Beslutningerne foregår ved simpelt stemmeflertal blandt de fremmødte, undtaget er dog de i § 13 og § 14 nævnte beslutninger.
Stk. 6. Dagsorden for ordinær generalforsamling skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Formandens beretning
3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse
4. Behandling af indkomne forslag
5. Valg af bestyrelse og bestyrelsessuppleant
6. Valg af revisor
7. Eventuelt.
En lovligt indkaldt generalforsamling er altid beslutningsdygtig, undtaget er dog de i § 13 og § 14 nævnte beslutninger.
Stk. 7. Indkomne forslag skal være formanden i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen, og de indkomne forslag skal senest 7 dage inden generalforsamlingen offentliggøres og opslås skriftligt.
Stk. 8. Generalforsamlingen fastsætter kontingent efter indstilling fra bestyrelsen.
Stk. 9. Kontingent opkræves ved bestyrelsens foranstaltning.
Stk. 10. Klubbens vedtægter skal være tilgængelige på klubbens hjemmeside, www.najj.dk.
Stk. 11. Referat fra generalforsamlingen skal være tilgængelige på klubbens hjemmeside, www.najj.dk.
§ 5 – Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, eller på skriftlig begæring af mindst 25% af de stemmeberettigede medlemmer.
Stk. 2. Ekstraordinær generalforsamling afholdes senest 14 dage efter begæringsfremkomst.
§ 6 – Regnskab og revision
Stk. 1. Kassereren fører regnskab og er ansvarlig for kassen.
Stk. 2. Regnskabsåret løber fra 01.01. – 31.12.
Stk. 3. Regnskabet, der skal indeholde status og driftsregnskab, skal underskrives af kassereren og klubbens revisor.
Stk. 4. Det underskrevne i stk. 3 nævnte og reviderede regnskab opslås sammen med dagsorden for den ordinære generalforsamling.
Stk. 5. Revisor planlægger selv sit arbejde, evt. i samarbejde med bestyrelsen
§ 7 – Hæftelse
Stk. 1 Foreningen hæfter for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse, andet end hvis dette er særlig aftalt.
§ 8 – Bestyrelses- og klubmøder
Stk. 1. Der afholdes bestyrelsesmøder når formanden eller et flertal af bestyrelsen finder det nødvendigt.
Stk. 2. Der afholdes klubmøder, så ofte formanden, bestyrelsen eller et flertal af klubbens medlemmer finder det nødvendigt.
Stk. 3. Udgifter til klubmøder og bestyrelsesmøder afholdes af klubkassen. Udgiftsstørrelsen fastsættes af kassereren.
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter forretningsordenen og skal sørge for der bliver ført protokol over møderne.
Stk. 5. Bestyrelsesmøder indkaldes med mindst 3 dages varsel. Dog kan formanden/bestyrelsen, hvis situationen taler
for det, indkalde til bestyrelsesmøde straks.
Stk. 6. Et bestyrelsesmøde er beslutningsdygtigt, når mindst 3 medlemmer af bestyrelsen er til stede.
Afgørelser, der berører klubbens økonomi skal altid forelægges kassereren til en konsekvensudtalelse, før en evt. beslutning står ved magt.
Stk. 7. Aktivitetsmedhjælpere kan deltage i bestyrelsesmøder med bestyrelsens godkendelse.
Stk. 8. Spørgsmål afgøres ved almindelig stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed, er formandens stemme udslagsgivende.
Stk. 9. Beslutningsreferat fra B-møderne skal være tilgængelige på klubbens hjemmeside, www.najj.dk.
Stk. 10. Den administrationsansvarlige for hjemmesiden sørger for at medlemmerne kan logge sig ind med de rettigheder de har brug for.
§ 9 – Bestyrelse – valg
Stk. 1. Bestyrelsen består af en formand, en kasserer og yderligere et medlem.
Stk. 2.
På valg i ulige år:
Formand
En bestyrelsessuppleant
Revisor
På valg i lige år:
Kasserer
3. bestyrelsesmedlem
Stk. 3. Genvalg kan finde sted.
Stk. 4. Kun medlemmer (herunder også passive) der er formueretlige myndige er valgbare til bestyrelsen.
§ 10 – Bestyrelsens arbejdsmåde
Stk. 1. Bestyrelsen varetager klubbens drift, herunder:
Tilrettelægning af træning, samt diverse stævner og kurser, skemalægning af træningstiderne, samt forvalter klubbens kasse og aktiver, udarbejder reglementer og nedsætter udvalg samt udvælger trænere.
Stk. 2. Økonomisk kontakt med kommunen foretages af kassereren efter aftale med bestyrelsen.
Stk. 3. Kontakt med klubbens bank, foretages af kassereren efter aftale med bestyrelsen.
Stk. 4. Foreningen tegnes af formanden.
§ 11 – Udelukkelse
Bestyrelsen kan udelukke en person, der i eller uden for klubben skønnes at have udvist usportslig optræden eller at have overtrådt amatørbestemmelserne.
§ 12 – Æresmedlem
Der kan optages æresmedlemmer, som indstilles af bestyrelsen til generalforsamlingen og afgøres ved almindeligt stemmeflertal. Valg af æresmedlem kan ikke gøres til genstand for diskussion på generalforsamlingen.
Æresmedlemmet er kontingentfri og kan deltage i klubbens arrangementer.
§ 13 – Vedtægtsændringer
Forandringer af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, skal bestyrelsen inden 14 dage, med sædvanligt varsel indkalde en ny generalforsamling. Hvis også 2/3 af de på denne generalforsamling afgivne stemmer er for forslaget, er dette vedtaget uanset antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede.
§ 14 – Foreningens opløsning
Bestemmelserne om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
Til dennes beslutningsdygtighed kræves at mindst ½ af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med foreningens formue, herunder fast ejendom og løsøre, dog er simpelt stemmeflertal her tilstrækkeligt. I tilfælde af foreningens opløsning skal eventuelle midler gå til foreninger eller sammenslutninger, der udfører børne- og ungdomsarbejde i Middelfart Kommune.
Udarbejdet 30. Maj 2015